Witamina D – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

Witamina D należy do suplementów dosyć popularnych. Jedni cierpią na jej niedobór, a drudzy starają się zapewnić jej jak najwięcej, co jest złą praktyką. Niepokojący jest fakt, iż coraz częściej przyjmujemy witaminę D, która niekoniecznie jest nam potrzebna.

Jaką funkcję spełnia witamina D?

Witamina D (zwana witaminą D3) jest związkiem steroidowym, mającym działanie hormonalne, przez co wykazuje właściwości regulacyjne w obrębie wielu tkanek i narządów. Jeśli w naszym organizmie jest zapewniona odpowiednia ilość witaminy D, to jednocześnie poprawia się kondycja funkcji rozrodczych, a także w prawidłowy sposób przebiega produkcja hormonów płciowych. Ponadto, witamina D spełnia jeszcze kilka podstawowych funkcji, do których należy:

  • Szybsze i łatwiejsze wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego
  • Poprawa działania układu immunologicznego
  • Regulacja procesu własnej syntezy

Ile potrzebujemy witaminy D w naszym organizmie?

Dla osób zdrowych niemających problemów z niedoborem witaminy D, jej zapotrzebowanie wynosi ok 800 – 1000 IU. Takiej witaminy najwięcej możemy spotkać w tłustych rybach morskich, a także (w mniejszych ilościach) w jajkach, maśle czy w pełnotłustym nabiale. Również dostarczają niewielką, ale dopełniającą dzienną dawkę witaminy D. Dlatego, jeśli nie jesteś zwolennikiem tego typu jedzenia, to musisz postarać się o odpowiednią suplementację, która zadba o to, by w diecie znajdowały się naturalne źródła tejże witaminy.

Problem związany z niedoborem witaminy

Oczywistym jest, że witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Ciekawym jest fakt, że związek ten może pojawić się pod naszą skórą dzięki promieniowaniu ultrafioletowemu, przez co jakakolwiek suplementacja okazuje się zbędna. Jednak mimo to, w naszym kraju niedobór tej witaminy jest bardzo powszechny. Dzieje się tak, ponieważ kąt padania promieni słonecznych w okresie od września do kwietnia jest zbyt mały, przez co nie mogą one dostarczyć właściwej ilości cholekalcyferolu do skóry.

Więcej nie znaczy lepiej

Obecnie istnieje przekonanie, że im więcej witaminy D, tym lepiej. Takie stwierdzenie wynika z tego, że witamina ta jest przedstawiana w samych pozytywach, przez co wiele osób przyjmuje ją w nadmiernych ilościach. Wielu z nich jest zdania, że tego związku nie można przedawkować i jest on w zupełności bezpieczny. Jednak czy aby na pewno? Spożycie nadmiernych ilości witaminy D może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji, takich jak:

  • Podwyższony poziom witaminy we krwi
  • Nudności, wymioty
  • Utrata masy kostnej
  • Niewydolność nerek