Białko przed czy po treningu? Dowiedz się, kiedy je stosować

Niezależnie od tego czy chodzi o smakowe czy też białko serwatkowe naturalne, nie należy przesadzać z ich ilością. Dotyczy to zarówno osób będących na diecie redukcyjnej, jak i tych budujących masę mięśniową. Oprócz ilości zjadanych protein znaczenie ma również pora ich przyjmowania. Niektórzy twierdzą, że najlepiej jest spożywać białko przed treningiem, a inni uważają za stosowne sięganie po nie po wysiłku fizycznym. Gdzie zatem leży prawda i kiedy jest najlepszy czas na spożycie protein w celu zyskania jak najlepszych efektów?

Dlaczego warto sięgać po białko?

W przypadku dobrze zbilansowanej diety i nie dużej aktywności fizycznej nie ma potrzeby sięgania po preparaty białkowe. Produkty te jednak znacznie ułatwiają uzupełnienie zapotrzebowania kalorycznego i można z nich wyczarować przeróżne przysmaki. Nie zawsze możliwe jest dostarczenie odpowiedniej ilości wysokiej jakości białka wraz z pożywieniem. Ma to miejsce przykładowo u osób będących na diecie wysokobiałkowej, odchudzających się czy też u sportowców. Ponadto spożywanie proteinowego koktajlu jest znacznie łatwiejsze i wygodniejsze. Izolat białka serwatkowego można mieć zawsze przy sobie i wypić go bezpośrednio po treningu. Zajmuje to znacznie mniej czasu i pozwala dostarczyć organizmowi w krótkim czasie potrzebnych mu składników odżywczych. Białko serwatkowe świetnie sprawdza się także wieczorem i jako ostatni posiłek przed snem. Bardzo dobrze przyswaja się, zapewniając uczucie sytości na długi czas i to bez obciążania żołądka czy uczucia ciężkości. Wieczorem, świetnie sprawdzają się białka wolnowchłanialne.

Oczywiście należy pamiętać tym, że żadna odżywka białkowa nie zastąpi zbilansowanego posiłku i nie może być jego zamiennikiem, ale stanowi jedynie uzupełnienie diety.

Białko przed czy po treningu?

Jeśli chodzi o to, kiedy najlepiej jest przyjmować białko, to nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od stosowanej diety i efektów, jakie chce dana osoba osiągnąć. Po odżywki białkowe warto sięgać, gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej podaży tego makroskładnika z pożywieniem. Białko zaleca się zażywać po treningu, gdy nie możemy zjeść pełnowartościowego posiłku. Najlepiej jest brać je bezpośrednio po wysiłku fizycznym w tzw. oknie anabolicznym i przed snem oraz w sytuacjach, gdy nie ma możliwości dostarczenia odpowiedniej ilości białka w konkretnym posiłku. Przyjmowanie białka bezpośrednio po treningu pozwala na efektywne przyswojenie utraconych podczas wysiłku fizycznego składników odżywczych.