Ćwiczenia – kiedy pierwsze efekty? Nie trać motywacji!

single-image

Efekty podejmowanych działań są doskonałą motywacją do dalszej pracy. Wiele osób, zaczynając ćwiczenia na siłowni lub w domu zastanawia się, kiedy będą widoczne efekty, a ich brak może skutecznie zniechęcić do dalszych treningów. Po jakim czasie widać efekty ćwiczeń? Sprawdź artykuł!

Kiedy widać efekty ćwiczeń?

Zmiany zachodzące w organizmie można podzielić na: zdrowotne, psychiczne i wizualne. Po jakim czasie efekty ćwiczeń odbiją się na nastroju? Zmiany w samopoczuciu zauważyć można bardzo szybko – często wystarczy kilka treningów, aby poczuć się lepiej. Napływ endorfin (tzw. hormony szczęścia), lepsze dotlenienie organizmu i poprawa krążenia, sprawiają, że czujemy się lepiej. Do tego dochodzi satysfakcja z wykonania planu i poprawa samooceny.

Zmiany zdrowotne przychodzą w drugiej kolejności – z każdym treningiem wzmocniony zostaje cały układ ruchu, układ sercowo – krążeniowy i oddechowy. Z czasem poprawiają się również parametry krwi, obniżeniu ulega poziom glukozy i cholesterolu we krwi. Zmniejszone zostaje ryzyko wielu chorób, a poprawiona jakość życia.

Kiedy efekty ćwiczeń zobaczą wszyscy? Efekty wizualne przychodzą na samym końcu i w zależności od indywidualnych predyspozycji można je zaobserwować po około 2 – 4 tygodniach. .

Jak ćwiczyć skutecznie?

Duży wpływ na szybkość efektów ma rodzaj wykonywanych ćwiczeń, ich ilość, częstotliwość treningów i założone cele. Równie ważne jest również to, od czego zaczynamy. Jeśli do tej pory tryb życia był siedzący i wprowadzi się regularne treningi to efekty w postaci jędrniejszego, smuklejszego i zdrowszego ciała przyjdą szybko.

Osoby, które chcą szybko zauważyć efekty ćwiczeń, powinny pamiętać o kilku zasadach:
• regularność – najlepiej zacząć od 3. treningów tygodniowo, a w dni wolne od ćwiczeń starać się spędzać czas aktywnie: spacery, jazda na rowerze itp.
• intensywność dopasowana do możliwości – przetrenowanie i zakwasy spowodują, że przez kilka dni nie będzie można w ogóle ćwiczyć, co opóźni osiągnięcie celu. Dlatego osoby początkujące powinny zacząć od mało intensywnych ćwiczeń stopniowo, zwiększając trudność treningów;
• rodzaj ćwiczeń dopasowany do celu – osoby, które chcą schudnąć, powinny przede wszystkim wybierać treningi typu cardio, a osoby chcące zwiększyć masę mięśniową treningi siłowe;
• regeneracja – odpowiedni odpoczynek zapewnia dobrą regenerację mięśni i pozwala na ich rozrost, dlatego lepiej zrezygnować z ćwiczeń tych samych partii mięśni 2 dni pod rząd;
• prawidłowa dieta – długie godziny spędzone na bieżni i objadanie się niezdrowymi przekąskami to gwarancja, że efektów nie będzie wcale lub będą minimalne, dlatego warto zadbać o zbilansowane, zdrowe żywienie.

Dodatkowo osoby początkujące mogą skorzystać z porady trenera personalnego, który pokaże prawidłową technikę ćwiczeń, a to właśnie prawidłowo wykonywane ćwiczenia przynoszą najlepsze efekty. Dobrym pomysłem jest również indywidualny plan treningowy – dobry trener dopasuje ćwiczenia tak, żeby szybko dawały efekty, rozwijały ciało wielotorowo i żeby podopieczny osiągnął zamierzone cele. Po jakim czasie widać efekty ćwiczeń? To zależy głównie od nas!

 

Mogą Ci się również spodobać