Dieta SIRT – co to są sirtuiny?

single-image

W Internecie często możemy trafić na pytania o to jak skutecznie zredukować masę ciała. W zeszłym roku furorę wśród odchudzających się zrobiła dieta SIRT. Zasłynęła dzięki Adele – piosenkarka oznajmiła w mediach, że dzięki niej zrzuciła ponad 40 kilogramów! Co to jest dieta SIRT? Na czym się opiera? Co to są sirtuiny? Odpowiadamy na te pytania!

Sirtuiny – co to jest?

Zacznijmy od podstawowego pytania – co to są sirtuiny? Są to występujące w organizmie białka enzymatyczne. Wyciszają geny starzenia, uczestniczą w kontrolowaniu węglowodanowo-lipidowej gospodarki, stymulują procesy naprawcze i generalnie rzecz biorąc, wspomagają naszą kondycję. Sirtuiny mają ponadto zapobiegać chorobom neurodegeneracyjnym, do których należy na przykład choroba Alzheimera.

Niektóre produkty są tak zwanymi ,,aktywatorami sirtuin” – spożywanie ich w połączeniu z ograniczeniem podaży kalorii ma nie tylko pozwolić zdrowo schudnąć, ale także poprawić ogólny stan organizmu i zapewnić długowieczność. 

Zasady diety SIRT

Dieta sirtuinowa opiera się na włączeniu do diety 20 produktów uznawanych za aktywatory sirtuin, jadłospis uzupełniają także specjalnie skomponowane  koktajle sirtuinowe. Jeśli chodzi o ogólne menu, respektuje ono zasady zdrowego odżywiania. Fast food, żywność wysokoprzetworzona, batoniki i gazowane napoje – zdecydowanie nie na tej diecie!

Wyróżniane są 4 fazy diety SIRT. Pierwsza faza brzmi kontrowersyjnie – przez 3 dni należy jeść maksymalnie 1000 kalorii, czyli za mało nawet jak dla dziecka! W menu mają znaleźć się 3 koktajle i jeden posiłek. 

Jak wygląda druga faza diety sirtuinowej? Po trzech dniach – powiedzmy wprost – głodzenia się, przez następne 4 dni jemy maksymalnie 1500, na które składają się dwa koktajle i dwa posiłki stałe. 

Trzecia faza diety sirtuinowej trwa 14 dni. Na codzienne menu składają się trzy posiłki stałe i jeden koktajl. Podczas tej fazy jemy zdroworozsądkowo, a podaż kalorii jest indywidualna – najlepiej obliczyć swoje zero kaloryczne korzystając z dostępnych w Sieci kalkulatorów.

Czwarta faza diety sirtuinowej uwalnia nas wreszcie od liczenia kalorii. Trwa tak długo, jak nam odpowiada – nawet przez całe życie. Jedyne zasady to spożywanie produktów uznawanych za aktywatory sirtuin oraz picie koktajli.

Produkty na diecie sirtuinowej – aktywatory sirtuin

Koktajle SIRT – o co w zasadzie z nimi chodzi? W ich skład wchodzą po prostu produkty uznawane za aktywatory sirtuin. Można dowolnie je komponować. Spożywanie sirtuin w formie płynnej jest po prostu sposobem na przemycenie ich do organizmu w jak największej ilości.

Jakie produkty na diecie SIRT? Jest ich 20, a biorąc pod uwagę, że do jadłospisu trzeba je tylko włączyć – SIRT nie jest dietą wykluczeniową – temu stylowi odżywiania z pewnością nie można zarzucić monotonności. 

,,Magiczne składniki” to między innymi produkty, które dobrze znamy i cenimy ze względu na właściwości: daktyle, czerwona cebula, jarmuż, kapary, seler naciowy, czerwona cykoria, truskawki, soja, natka pietruszki oraz kasza gryczana i orzechy włoskie. Przyprawy warte uwagi to lubczyk, papryczka chilli oraz kurkuma, do diety warto włączyć ponadto prawdziwe kakao. Co do picia? Za aktywator sirtuin uznaje się matchę (zieloną herbatę), kawę oraz czerwone wino – szczególnie dwóch ostatnich nie radzimy spożywać bez ograniczeń. 

Czy dieta sirtuinowa jest skuteczna? To zależy!

Czy dieta SIRT jest skuteczna? Każdy zainteresowany tematem redukcji tkanki tłuszczowej zapewne wie, czym jest deficyt kaloryczny. W odchudzaniu chodzi o dostarczanie organizmowi mniejszej ilości kalorii niż spala. Jedzenie bez umiaru nawet najzdrowszych pokarmów spowoduje przytycie – nie zmieni tego żadne stężenie sirtuin. To czy dieta sirtuinowa odchudza zależy wyłącznie od tego, czy skomponowane zgodnie z jej zasadami menu będzie nam zapewniało pozostawanie na deficycie.

Ten styl odżywiania powstał nie tylko z myślą o osobach odchudzających się, ale o wszystkich chcących poprawić swoje zdrowie. Jednakowoż, wiele osób po postawieniu na zdrowe odżywiania notuje spadek wagi. Kiedy jemy zdrowo – nasza dieta jest urozmaicona, bogata w błonnik, zdrowe tłuszcze i pełnowartościowe źródła białka – odchudzanie przychodzi po prostu naturalniej.

Dieta SIRT a zdrowie

Początkowe fazy diety SIRT pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o zdrowie. 1000 kalorii to na dłuższą metę murowana zguba dla organizmu, a i 1500 zaspokoi zapotrzebowanie najwyżej kobiety prowadzącej siedzący tryb życia. Pod tym względem dieta sirtuinowa na pewno jest złym pomysłem dla osób zamierzających przez cały tydzień trenować, chorują lub ciężko pracują fizycznie oraz, rzecz jasna, dla kobiet w ciąży.

Jeśli jednak chodzi o całokształt – praktykowanie zasad zdrowego odżywiania, picie koktajli które są bombami witaminowymi i włączenie do jadłospisu produktów uznawanych za zdrowe – diecie SIRT niewiele można zarzucić. Dyskusyjna jest obecność czerwonego wina, ale nie stroni od niej przecież także dieta śródziemnomorska, którą bezwzględnie uznajemy za zdrową. Klucz leży w umiarze – to jedna z czołowych zasad żywienia! 

 

Czy warto przejść na dietę SIRT? Z pewnością zawsze warto zmienić tryb życia na zdrowszy. Jako że dwie pierwsze fazy tego stylu odżywiania ciężko uznać za dobry dla organizmu pomysł, proponujemy je po prostu pominąć i przejść od razu do etapu zmiany swoich nawyków żywieniowych. Cóż, może i nie będzie to ,,prawdziwa” dieta SIRT, ale nasze ciała nie troszczą się o definicje. Zamiast restrykcji mamy tutaj bazowanie na własnym rozsądku oraz respektowanie potrzeb organizmu. To z pewnością miła odmiana po trendach na dietę Dukana, kopenhaską czy jednoskładnikowe ,,jadłospisy”!

Mogą Ci się również spodobać