GABA na masę mięśniową – jak pomoże w budowie sylwetki?

single-image

Budujesz masę i efekty nie są dla Ciebie zadowalające? Jeśli jesteś pewny, że z dietą oraz treningami wszystko w porządku, czas sięgnąć po suplementy ułatwiające odpoczynek. Bez regeneracji nie ma muskułów! Poznaj GABA – działanie tego środka przybliży Cię do upragnionej sylwetki!

GABA – co to jest?

Na starcie rozszyfrujmy tajemniczo brzmiącą nazwę. GABA to kwas gamma-aminomasłowy. Należy do neuroprzekaźników i jednych z ulubionych suplementów wspomagających formę.

Na co GABA oddziałuje w praktyce? Precyzujemy – neuroprzekaźnik to taki związek, który odpowiada za przesyłanie komunikatów na linii mózg-mięśnie. GABA wpływa więc nie na muskuły, ale na układ nerwowy.

GABA – działanie a przyrost masy mięśniowej

GABA na masę to środek często wybierany przez kulturystów amatorskich, półprofesjonalnych i zawodowych. Co istotne, nie jest to ,,typowy” suplement na masę, taki jak gainery, izolaty białkowe czy WPC.

GABA poprzez swoje oddziaływanie na układ nerwowy wspomaga syntezę hormonu wzrostu. Ten hormon – somatotropina – wpływa bezpośrednio na wzrastanie tkanek w organizmie, w tym oczywiście tkanki mięśniowej.

Na co GABA pomaga? Dzięki podwyższeniu poziomu hormonu wzrostu za którym stoi kwas gamma-aminomasłowy nasze muskuły rosną dużo szybciej. Należy przy tym pamiętać, że ciało ma ograniczoną zdolność do budowy mięśni.

Maksymalnie można zbudować około 1,5 kilograma (nowicjusze do 2 kilogramów) suchej masy miesięcznie i tej granicy w zasadzie nie da się przeskoczyć. Jeśli jednak nasze wyniki są dalekie od górnej granicy, włączenie GABA do swojej puli suplementów może się przydać!

Zwiększone wytwarzanie hormonu wzrostu to główna zaleta GABA jeśli mowa o bezpośrednim przyroście masy mięśniowej. Tym co przyniosło jej popularność wśród sportowców jest jednak działanie skupione na psychice.

GABA – działanie na układ nerwowy a trenowanie

Poszukują GABA w sklepie z suplementami prawdopodobnie trafimy na nią w dziale z adaptogenami, mimo że w rzeczywistości nim nie jest. Kwas odpowiada w głównej mierze za zwiększenie tolerancji na stres. W kontekście budowy masy jest to ważniejsze niż mogłoby się wydawać.

O tym jak stres potrafi zrujnować każdy dzień nie trzeba przekonywać. Również sportowcy doświadczają go o wiele za często. Tymczasem hormon stresu – kortyzol zwiększa przyrost tłuszczu i działa katabolicznie. Przewlekłe napięcie nie tylko destrukcyjnie wpływa na psychikę ale także na sylwetką.

Poprzez zwiększenie tolerancji na stres GABA przyczynia się do redukcji poziomu kortyzolu i poprawy samopoczucia. Dobry nastrój pomaga utrzymać motywację i ruszyć na trening nawet po ciężkim dniu. Kluczem do budowy masy jest sumienność, a w regularnym trenowaniu nie pomaga przewlekły ,,dołek”.

GABA – działanie jest warte uwagi także dlatego, że ułatwia zasypianie. Odpoczynek to jedna z najważniejszych rzeczy dla przyrostu mięśni. Bez regeneracji nie uda się zbudować ani sylwetki, ani siły!

Na wagę złota jest jeszcze jedna właściwość typowa dla wspomnianych już adaptogenów. Kwas gamma-aminomaslowy poprawia koncentrację. Dzięki temu jesteśmy w stanie ćwiczyć poprawnie, z dbałością o każdy ruch. Technika jest niezmiernie ważna dla efektywności i bezpieczeństwa treningu!

GABA – dawkowanie. Kiedy i ile przyjmować?

GABA – działanie tego suplementu, jak zresztą każdego, odczujemy tylko jeśli będziemy go poprawnie przyjmować. Najlepiej dostarczyć organizmowi dawkę około godzinę przed snem.

To ile GABA przyjmować nie zostało jeszcze jasno ustalone. Rekomendowana dawka zaczyna się od 500 miligramów do nawet 5 gramów!

Suplementację powinniśmy zacząć od najniższej dawki i stopniowo ją zwiększać. Lepiej jednak nie celować w pięciogramową dawkę – wydaje się to zdecydowanie za dużo. Dla bezpieczeństwa pozostańmy przy 2-3 gramach na finiszu suplementacji.

W suplementacji kwasu gamma-aminomasłowego należy zachować umiar. Przesadzenie wiąże się ze skutkami ubocznymi takimi jak swędzenie, senność czy przyspieszenie pracy serca. Dawka musi być zwiększana powoli i przy dokładnej obserwacji organizmu.

 

GABA – działanie tego suplementu pokochali szczególnie sportowcy zestresowani. Kwas gamma-aminomasłowy pomaga się zregenerować poprzez walkę z bezsennością i nadmiarem stresu. Ponadto wspomaga produkcję hormonu wzrostu, czym bezpośrednio przyczynia się do wzrostu tkanki mięśniowej. W suplementacji należy oczywiście zachować umiar!

Chcesz zwiększyć swoją odporność na stres i spać lepiej? Poza GABA interesujące są także adaptogeny. Poznaj jeden z najpopularniejszych – ashwagandhę: https://sportodzywki.pl/ashwagandha-a-sport-i-zycie-codzienne-dlaczego-warto-ja-stosowac/.

Mogą Ci się również spodobać