Odżywki dla sportowców - Sportodzywki.pl
sportodzywki.pl|Diety|Święta wielkanocne a dieta redukcyjna – jak nie przytyć w Święta? 7 zasad

Święta wielkanocne a dieta redukcyjna – jak nie przytyć w Święta? 7 zasad

09.04.2022

Święta wielkanocne a dieta redukcyjna – jak nie przytyć w Święta? 7 zasad

Coraz bliżej Wielkanoc! Wiosenne świętowanie nie jest z reguły tak destrukcyjne dietetycznie, jak Boże Narodzenie, ale i tak stwarza możliwość do ,,popłynięcia” z jedzeniem. Czy słusznie się martwisz? Przeczytaj jak nie przytyć w święta wielkanocne i równocześnie nie zepsuć sobie tych pięknych dni.

Zasada 1 – jak nie przytyć w święta wielkanocne? Żadnych głodówek!

Głodówka przed świętami, żeby ,,zrobić miejsce” na smakołyki? W śniadanie wielkanocne zjesz wszystko, łącznie z obrusem. Jedzenie na zapas to naturalna reakcja organizmu, który panikuje pod wpływem głodzenia.

Odchudzanie po świętach na diecie 1000 kcal? Planowana głodówka również zmusi Cię do jedzenia na zapas, jakby to miał być Twój ostatni posiłek. Ciało dobrze wie, co kombinujesz.

Przed świętami jedz normalnie, zgodnie z założeniami dietetycznymi, nie schodząc poniżej umiarkowanego deficytu. Bądź gotowy na poświąteczny powrót do normalnej diety, żeby nie stworzyć psychicznej potrzeby magazynowania kalorii.

Zasada 2 – Jak nie przytyć w święta wielkanocne? Ugotuj zamiast kupować

Samodzielne gotowanie pomaga ograniczyć niepotrzebne kalorie. Wymienienie cukru na erytrytol, smażenie na oleju w sprayu zamiast na głębokim tłuszczu, twarożek chudy zamiast tłustego – energetyczność posiłków spada!

dieta w święta wielkanocne samodzielne gotowanie
Zaproś rodzinę do wspólnego gotowania, a Wielkanoc będzie jeszcze piękniejsza!

Zrobienie samemu ciast, żurku i wszystkiego, co pojawi się na świątecznym stole, będzie korzystniejsze nie tylko dla diety, ale też dla portfela.

Zasada 3 – jakość, nie ilość

Idziesz na świąteczne zakupy? Kup 3 czekoladowe króliki ze szwajcarskiej czekolady, zamiast 10 z ,,wyrobu czekoladopodobnego”.

Nie nadajesz się do samodzielnego pieczenia ciast? W porządku – kup dwa z najlepszej piekarni w mieście, zamiast sześciu tanich, supersłodkich ciast z supermarketu. Ta sama zasada dotyczy kiełbas i wszystkiego inne, co podasz podczas świątecznych spotkań

Kupując ,,na jakość”, a nie ,,na ilość” nie będziesz jadł na siłę, żeby się nie zmarnowało. Same święta będą zaś po prostu smaczniejsze!

Zasada 4 – kontroluj porcje zanim… stracisz kontrolę

Kupiłeś produkty? Wszystko pokrój na małe kawałki zanim najdzie Cię ochota, by wziąć sobie ⅓ blachy mazurka. Łatwiej wziąć sobie jeden ogromny kawałek, niż ładować na talerz 4 mniejsze… W końcu jeden kawałek to jeden, a 4 to 4! Efekt psychologiczny w postaci powstrzymania się od zjedzenia za dużo gwarantowany.

pokrojony sernik dieta w święta wielkanocne
Łatwiej wziąć jedną gigantyczną porcję, niż kilkukrotnie sięgać po małe.

Przy stole operuj małym talerzykiem, siłą rzeczy wymuszającym zachowanie umiaru. Gdy podświadomie będziesz się trzymał małych porcji, nie grozi Ci przytycie w święta wielkanocne.

Zasada 5 – jak nie przytyć w święta wielkanocne? Świętuj zamiast jeść!

W naszym kraju Wielkanoc polega głównie na siedzeniu przy stole, piciu alkoholu i zajadaniu się pysznościami… A co, gdyby to zmienić?

Wiosna, rodzina, dni wolne od pracy – idź na spacer z bliskimi, jedźcie nad jezioro, obejrzyjcie film – cieszcie się sobą, zamiast tylko jedzeniem. Dieta w święta wielkanocne nie będzie potrzebna, gdy po prostu będziesz miał do robienia lepsze rzeczy, niż konsumowanie.

Zasada 6 – jak nie przytyć przez święta? Zapobieganie marnowaniu

Kontynuacja zasady numer 3 – bo w święta przesadzamy z rozmachem przygotowań, mimo najszczerszych chęci!

Większośc świątecznego jedzenia możesz zamrozić, albo po zamknięciu w pojemniku długo trzymać w lodówce. Gdy będziesz wiedział jak przechowywać produkty, by się nie zmarnowały, odpuścisz sobie dokładkę bez ryzyka marnotrawstwa.

W wielu miastach są także jadłodzielnie – lodówki, do których można oddać jedzenie, by ktoś je sobie wziął. 

mapa jadłodzielni w polsce
Mapa jadłodzielni w Polsce – miej na uwadze, że są także tysiące lokalnych inicjatyw zero-waste!

Zorientuj się, gdzie w Twojej okolicy jest najbliższa jadłodzielnia i podziel się tym, czego nie zjecie, z bardziej potrzebującymi. Wyjdzie to na zdrowie po prostu wszystkim!

Zasada 7 – dieta w święta wielkanocne – naucz się odmawiać!

Babcie i mamy wyrażają miłość podsuwając nam coraz większe porcje smakołyków przygotowanych na świąteczne dni… Dla Twojego zdrowia musisz nauczyć się asertywnego odmawiania – nie tylko w Wielkanoc, ale i przez cały rok.

Decydując o wzięciu do ust następnej przekąski powinieneś kierować się sygnałami swojego ciała, a nie robić to tylko dla cudzej przyjemności. Żeby babci nie było przykro, zjedz kawałek szarlotki ze smakiem i uśmiechem. Drugiego i trzeciego nie musisz, jeśli nie chcesz. 

Niestety, Twoi bliscy mogą początkowo źle reagować na odmowy – szczególnie jeśli dawniej wcinałeś dokładki bez dyskusji. Niemniej, prędzej czy później muszą zaakceptować, że Twoje jedzenie to Twoja sprawa. Na uprzejme odmawianie zawsze jest odpowiedni czas.

Pamiętaj – to, że ktoś się przy tym napracował i starał nie oznacza, że ma Cię od tego zemdlić. Brutalna prawda jest taka, że usilne namawianie do jedzenia osoby, która go odmawia, jest szantażem emocjonalnym, którego w żadnym wypadku nie musisz respektować.

Czy można przytyć w kilka dni?

Jak długo trwa odchudzanie? Tygodniami, jeśli nie miesiącami czy latami. W takiej perspektywie czasowej, te kilka dni bez diety nic nie znaczy.

Czy można przytyć w krótkie Święta Wielkanocne? Po ucztowaniu waga na pewno wzrośnie, co będzie zasługą treści jelitowej i wody związanej przez węglowodany. Zmiana w poziomie tkanki tłuszczowej? W praktyce żadna, o ile przez te kilka dni będziesz jadł normalnie. Normalnie – po prostu tak jak Twoi bliscy, którzy nie są na redukcji. 

jak nie przytyć przez święta  wielkanocne wzrost wagi
Nie objadałeś się? Spokojnie – to nie tłuszcz, tylko woda, glikogen i treść jelitowa!

Jeżeli jednak zamienisz święta w okazję do pochłaniania jedzenia, jakbyś już nigdy w życiu miał nie zobaczyć ciast i kiełbasy – tak. Możesz przytyć 1-2 kilogramy z tłuszczu. 

Nie będziesz się objadał? Po paru dniach od Śmigusa-Dyngusa waga wróci do poziomu sprzed świąt.

A na koniec… Zamiast zaciskać, wrzuć pas na luz!

Wiesz już jaki jest warunek przytycia w święta – objadanie się, jakby jutra miało nie być. To nie ma nic wspólnego ze zwykłym cieszeniem się jedzeniem, bez magazynowania aż do mdłości. 

Mazurki, kiełbasy, czekoladowe króliki – pozwól sobie jeść to, na co masz ochotę, w ilościach, na jakie masz ochotę. Tak jak robiłeś to przed redukcją. 

Po prostu słuchaj swojego organizmu. Jesteś głodny? Zjedz. Chcesz kawałek sernika? Zjedz. Ten baranek z ciasta przyschnął i niespecjalnie masz ochotę go próbować? Mimo że są święta i baranka nie zobaczysz przez następny rok, wcale nie musisz go w siebie wciskać.

Jak nie przytyć w święta wielkanocne? Zasady jedzenia w święta są banalne, a jednak kultura  i bycia fit wypaczyła nasze podejście do jedzenia do tego stopnia, że trzeba o nich przypominać. W święta się nie odchudzasz, po świętach wracasz do założonej diety, przed nimi się nie głodzisz. Tyle i aż tyle. Wesołych, smacznych i zdrowych świąt!

A po Świętach – majówka i sezon grillowy! Sprawdź 6 porad na przetrwanie grillowych biesiad, bez szkody dla sylwetki: https://sportodzywki.pl/6-porad-na-utrzymanie-formy-w-sezonie-grillowym-sprawdz-zanim-sie-zacznie/.

Mogą Ci się również spodobać

Senność po treningu siłowym – co ją powoduje?

18.02.2022

Większość z nas po sesji na siłowni czuje się jakby […]

HMB – co to za suplement? Efekty stosowania na masie i redukcji

HMB to kolejny suplement dla sportowców, o którym w ostatnich […]

5 rzeczy, które usłyszysz na siłowni i powinieneś je zignorować 

Siłownia to wspaniałe miejsce, ale przecież nawet w Raju znalazł […]

Bądź zawsze
na bieżąco

Zapisz się do newslettera i nie przegap
publikacji najnowszych artykułów