Kolagen – dlaczego warto po niego sięgnąć dźwigając ciężary?

single-image

Chcesz uniknąć kontuzji? Zanim złapiesz za gryf od sztangi, złap za suplement! Na co jest kolagen? Czym grozi jego niedobór? Jaki wybrać? Czytaj dalej, a wszystkiego się dowiesz!

Kolagen – co to jest?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia. Co to jest kolagen? To białko złożone z 19 aminokwasów.

Tak mało a tak dużo! Kolagen to aż 30% białek budujących organizm. Najwięcej jest go w skórze – tworzy ją w aż 70%! Na co jest kolagen? Przede wszystkim… tworzy nas!

To główne białko tkanki łącznej, budujące ścięgna, więzadła i chrząstki. Kolagen jest elastyczny i bardzo wytrzymały – tak jak nasze ciała. Nadwyrężone intensywnym treningiem prędzej czy później upomną się o kolagenowy suplement!

Co daje kolagen? Kolagen w formie suplementu wspomaga syntezowanie go w organizmie. Poza samym białkiem wzrasta ilość między innymi kwasu hialuronowego i innych substancji niezbędnych do prawidłowej regeneracji.

Na co jest kolagen trenującym siłowo?

Kolagen powinien być dawkowany przez każdego sportowca – zarówno amatora, jak i profesjonalistę. Robi się to profilaktycznie.

Układ kostno-stawowy człowieka przechodzi katusze na treningach. Między innymi przeciążone są nasze stawy, złożone w głównej mierze z kolagenu.

Na co jest kolagen? Kolagen poprawia regenerację mięśni, chrząstek i ścięgien. Stosując suplement dajemy im po prostu białko, z którego są złożone. Dzięki temu mogą szybko się odbudować, zachować siłę i pełną sprawność.

Podnoszenie ciężarów to wyzwanie dla całego organizmu. Dźwigając sztangę obciążamy kolana i nie tylko! Długotrwałe treningi pomiędzy którymi nie zdążą się zregenerować, bo nie mają wystarczającej ilości kolagenu, do prosta droga do bolesnej kontuzji. Uraz może nawet nas zmusić do pożegnania się z siłownią na zawsze.

Suplementacja kolagenu wpływa na przyrost mięśni i zwiększenie siły maksymalnej. Pośrednio jest to efekt zmniejszenia bólu związanego z niezregenerowaniem – możemy trenować wydajniej. Eksperymenty wykazały, że mężczyźni przyjmujący białko kolagenowe w formie suplementu nabierali masy mięśniowej szybciej, byli w stanie także więcej podnosić.

Dzięki kolagenowi w odpowiedniej ilości skóra jest nie tylko elastyczna, ale i mocna. To ogranicza zranienia, otarcia i wszelkie małe katastrofy dnia codziennego. Nawet jeśli się zranimy, wszystko ,,do wesela się zagoi” – o ile oczywiście będzie miało odpowiednia ilość kolagenu do uzupełnienia ubytku.

Preparat z kolagenem jest przydatny każdemu sportowcowi, ale szczególnie chętnie powinni brać go ci w średnim wieku i starsi. Po 25 roku życia synteza kolagenu spada, a po 50 kompletnie się zatrzymuje. Suplementacja i oczywiście sumienne treningi pozwolą nam zachować pełnię formy mimo upływu lat.

Niedobór kolagenu a sport – czym grożą braki?

Wiesz już co daje kolagen. Spójrzmy od drugiej strony – czym grozi niedobór kolagenu? W skrócie – kontuzja murowana!

Niedostateczna ilość elastycznego białka przyczynia się do sztywnienia stawów. Wymuszając na nich ruch, w dodatku z dużym obciążeniem w postaci sprzętu treningowego, zrywamy włókna w niebezpiecznie dużej ilości.

Nie dość, że uszkadzamy stawy bardziej, to jeszcze przez niedobór kolagenu nie mają się z czego zregenerować. Na następnym treningu pogłębiamy zniszczenia i tak dalej, dopóki kontuzja nie zmusi nas do dłuższego odpoczynku.

Mimo że organizm młodych ludzi samodzielnie syntezuje to białko, zapotrzebowanie na kolagen u sportowców jest bardzo duże w porównaniu z osobami nietrenującymi. Spowodowane jest to właśnie jego ciągłym zużywaniem na regenerację tkanki łącznej. Suplementacja jest zdecydowanie warta rozważenia!

Konsekwencją i równocześnie objawem niedoboru są przewlekłe bóle stawów. Tego rodzaju bólu nie da się pomylić z ,,dobrymi” zakwasami, bo nie namierzamy go bezpośrednio w mięśniach, ale na przykład w kolanach. Tam zdecydowanie nie rosną nam muskuły!

Kolejny objaw i konsekwencja niedoboru to pogorszenie stanu skóry. Utrata elastyczności w pierwszej kolejności szpeci twarz i szyję, ale jeśli niedobór jest duży i długotrwały, cała skóra przestaje być sprężysta. Co daje kolagen? Muskuły zdecydowanie lepiej wyglądają obleczone jędrną, napiętą powłoką

Kolagen dla sportowców – jaki wybrać?

Najlepszy dla ludzi, uważany za najmocniejszy na rynku, jest kolagen rybi. Pozyskuje się go z łusek i skór ryb, a nasz organizm doskonale go przyswaja.

Jeśli chodzi o typ kolagenu, w ludzkim ciele jest ich aż osiem. Najważniejsze są jednak tylko trzy. Kolagen I buduje włosy, skórą i paznokcie.

Za budowę chrząstek, kości i innych tkanek łącznych odpowiada kolagen II i III. To właśnie na te typy kolagenu powinnismy zwracac uwage wybierając suplement.

 

Warto suplementować kolagen, by chronić swoje stawy przed skutkami intensywnego wysiłku. Dzięki wysokiej podaży tego białka zregenerują się pomiędzy treningami, będą silne i elastyczne, a nam będzie się ćwiczyć wygodniej i bezpieczniej. Im ostrzej ćwiczysz, tym chętniej powinieneś sięgnąć po solidny suplement z kolagenem rybim!

Nie tylko ćwiczenie przy niedoborze kolagenu to proszenie się o kontuzję. Generalnie niedostateczna podaż protein to ciężkie chwile dla całego organizmu! Poznaj objawy niedoboru białka zanim na poważnie Ci zaszkodzi: https://sportodzywki.pl/niedobor-bialka-w-diecie-jak-sie-objawia/!

Mogą Ci się również spodobać